ΡΟΔΟΣ

«Χορήγηση νέων αδειών επαγγελματικής αλιείας – ένταξη σε πρόγραμμα νέων αλιέων»

« Χορήγηση νέων αδειών επαγγελματικής αλιείας – ένταξη σε πρόγραμμα νέων αλιέων»

Αξιότιμοι,

η ανάπτυξη και εφαρμογή μέτρων σε στοχευμένες περιοχές (μικρά απομακρυσμένα νησιά – χαμηλοί

δείκτες κοινωνικής βιωσιμότητας λόγω πληθυσμιακής γήρανσης) με σκοπό την προώθηση της βιώσιμης

οικονομικής ανάπτυξης, της κοινωνικής συνοχής, του πολιτισμού, την αναβάθμιση της ποιότητας ζωής και

την προστασία του περιβάλλοντος, κρίνεται απολύτως αναγκαία η βιώσιμη γαλάζια οικονομία σε

παράκτιες και απομακρυσμένες νησιωτικές περιοχές μέσω προσέλκυσης νέων για την ενασχόληση τους

στον αλιευτικό τομέα, με την ανάπτυξη για παράδειγμα συμπληρωματικών δραστηριοτήτων όπως οι

υπηρεσίες αλιευτικού τουρισμού, η οποία μπορεί να επιτευχθεί με τη χορήγηση νέων επαγγελματικών

αδειών αλιείας κατόπιν Υ.Α του ΥΠ.Α.Α.Τ. όπως είχε γίνει παλαιοτέρα με την αριθ. 173985/23-12-2008

(ΦΕΚ 2641 Β΄/ 29-12-2008) στην οποία είχαν οριστεί τα παρακάτω κριτήρια :

– Ηλικία από 22 έως 45 ετών, με προτεραιότητα στις μικρότερες ηλικίες

– Προτεραιότητα σε ιδιότητα πολυτέκνου

– Προϋπηρεσία στην επαγγελματική αλιεία

– Μόνιμοι κάτοικοι παραμεθόριων νησιών

Η χορήγηση των νέων αδειών με τα παραπάνω κριτήρια μπορεί να βασιστεί στο σύνολο της

χωρητικότητας (GT) και ισχύος μηχανής (KW) των σκαφών που αποσύρθηκαν κατόπιν του προγράμματος

διαλύσεων σκαφών που ολοκληρώθηκε το 2019, προκειμένου να καλυφθεί μέρος της διαπιστωθείσας

μείωσης χωρητικότητας του αλιευτικού στόλου στο πλαίσιο στόχων της Κ.Αλ.Π.

Ταυτόχρονα ένα μέρος του αλιευτικού στόλου που αποσύρεται κυρίως λόγω συνταξιοδότησης των

ιδιοκτητών τους και διαγράφονται ως επαγγελματικά αλιευτικά σκάφη από το Εθνικό Αλιευτικό Μητρώο

(Ε.Α.Μ.) όπου και χαρακτηρίζονται ως σκάφη αναψυχής, θα μπορούσαν οι εν λόγω άδειες αντί να

απολεσθούν να παραχωρηθούν (χωρίς οικονομικό αντίτιμο) σε νέους επαγγελματίες αλιείς σύμφωνα με

τα ανωτέρω κριτήρια.

Επίσης ένα μέρος της χορήγησης νέων αδειών μπορεί να συσχετιστεί με τη μείωση της αλιευτικής

δραστηριότητας μετά την διαγραφή και τη γενική παύση του εργαλείου των γρίπων που σύρονται από

σκάφος (βιντζότρατα – SB) με αποτέλεσμα την μείωση της δυναμικής ως προς την ποσότητα των

αλιευμάτων. Η εν λόγω απώλεια αλιευτικής δραστηριότητας – δυναμικής σε σκάφη παράκτιας αλιείας

μπορεί να παραχωρηθεί με την χορήγηση νέων αδειών.Ένα μεγάλο ζήτημα των επαγγελματιών αλιέων είναι η ασφάλεια – αξιοπλοΐα των σκαφών τους.

Ειδικότερα για τα επαγγελματικά αλιευτικά σκάφη με κινητήρες πρόωσης κάτω των 15HP/11.03KW μια

απόφαση αύξησης της ισχύς των κινητήρων μετά από την υλοποίηση μεταβίβασης ενός επαγγελματικού

αλιευτικού σκάφους από τον πατέρα στο τέκνο του ή σε άλλο νέο αλιέα με τα παραπάνω κριτήρια, με

κίνητρο για παράδειγμα την εμπλοκή του με τον αλιευτικό τουρισμό, θα είχε ως αποτέλεσμα την

μεγαλύτερη ασφάλεια των επιβαινόντων τουριστών καθώς και του πληρώματος του σκάφους. Η

προτεινόμενη αύξηση ισχύος του

κινητήρα αποσκοπεί στην ενίσχυση της κινητήριας δύναμης του σκάφους που θα συμβάλει καθοριστικά

ιδίως υπό έντονες ή ακόμα και αιφνίδια δυσμενείς καιρικές συνθήκες.

Με την εμπλοκή νέων αλιέων θα δοθεί κίνητρο σε παλαιότερους αλιείς να μεταφέρουν την εμπειρία και

τις γνώσεις τους στην χρήση παραδοσιακών αλιευτικών μεθόδων και εργαλείων με αποτέλεσμα η

αλιευτική δραστηριότητα παράκτιας αλιείας, να καταστεί βιώσιμη βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα

μέσω της εξασφάλισης θέσεων εργασίας – εισοδήματος όπως για παράδειγμα με τον αλιευτικό τουρισμό

που στην περιοχή της Δωδεκανήσου με σαράντα (40) αλιευτικά σκάφη (~8% του στόλου) απασχολεί

σαράντα (40) άτομα με δυνατότητα εξυπηρέτησης συνολικά 269 επιβαίνοντες τουρίστες (στοιχεία 2025 –

Τμήμα Αλιείας Δωδεκανήσου).

Στόχος των παραπάνω είναι να επιλυθούν στα απομακρυσμένα νησιά ως ένα βαθμό τα παρακάτω :

– Γερασμένο ανθρώπινο δυναμικό

– Παλαιότητα αλιευτικού στόλου και εξοπλισμού

– Ελλιπής κατάρτιση

– Απουσία καινοτομίας

– Περιορισμένες επενδύσεις για νέες τεχνολογίες

– Έλλειψη επιχειρηματικού πνεύματος

– Σύνθετη αλιευτική διαχείριση ενδογενώς

– Αδυναμία κατανόησης κανονιστικών διατάξεων

– Παραμονή των νέων ηλικιακά στα απομακρυσμένα – μικρά νησιά (κάτω των 3000 κατοίκων)

Καταλήγοντας προτείνουμε παρόμοιο μέτρο ένταξης όπως οι νέοι αγρότες.